Yoga

På Studio Mimundo är alla välkomna att utöva yoga. Du som är helt ny och nyfiken och du som har testat förut. Yogan är fysisk och mental träningsform med positiva på stress, fokus, smidighet och styrka. En balans mellan kropp och själ!

HATHA YOGA
En mer dynamisk form av yoga som beroende på instruktör kan innebära ett statiskt hållande av positionerna (vilket är mer traditionell Hatha Yoga) eller mer flödande (nyare form av Hatha som ofta kallas Hatha Flow eller Vinyasa.) Vi arbetar med både styrka (Sthira) och rörlighet (Sukham). Vi utforskar ibland också andningsövningar (Pranayama) för att komma in i kroppen och lugna nervsystemet. Alla är välkomna efter egen nivå och positionerna (Asanas) kan anpassas till olika svårighetsnivåer.

YIN YOGA
En lugn och djupgående yogapraktik influerad av kinesisk medicin. Vi spenderar 3-10 minuter i varje position för att nå in till de omfattande lager av bindväv som löper kring våra muskler, ligament, organ och skelettdelar. Detta hjälper oss att lösa upp såväl mentala som fysiska spänningar och aktivera kroppens egna förmåga till läkning och återhämtning.

Våra instruktörer

Matilda (Hatha yoga, Yin yoga)

Vanja (Hatha yoga, Yin yoga)

Maria (Hatha yoga, Yin yoga)

Nesli (Hatha yoga, Yin yoga)

Linn (Barnyoga)

Stina (Barnyoga)

Barnyoga

Vi ger oss ut på en resa tillsammans med olika djur och avslutar med lite avslappning. Här får lekfullheten och kreativiteten ta plats, men också fokus och andning. Alla barn är välkomna och får lära sig enkla sätt att må bra i sin vardag. Kanske kan de sen också lära sina mammor och pappor? 😉

Varför Yoga?

Yogans rörelser skapar en mer funktionell kropp

  • Fysisk aktivitet ökar vår produktivitet och hjälper oss att släppa stresshormoner på grund av kroppens ”fight or flight”-mekanism.
  • Vår fascia (bindväv) som är en mycket stor del av kroppen lagrar information, upplevelser, stress och känslor som tar sig uttryck i våra kroppar. (I form av t.ex. stelhet.) Yogans glidande rörelser hjälper oss att mjuka upp fascian och släppa på spänningar.
  • Att liksom i yogan kombinera styrka, rörlighet och återhämtning utför vi en holistisk form av träning som bland annat ger bättre hållning, djupare kontakt med vår kropp, förebygger skador och stärker vårt immunförsvar.

Medveten andning är avstressande och frigörande för kroppen på flera sätt

  • Diafragmans rörelser vid djupandning bidrar till att stärka hjärtat och minska spänningar i rygg och bröstrygg och ibland till och med höfter.

  • En lugn andning lugnar också vårt nervsystem, som är det centra vilket styr alla våra organ. Ett gladare nervsystem ger en gladare helhet och genom det som kallas pranayama inom yogan kan vi få verktyg till att påminna oss om och reglera vår andning även i vår vardag så att nervsystemet mår bra.

  • Att andas djupare och mer medvetet kan ge oss bättre sömn 

Yoga och Meditation är terapeutiskt:

  • Rörelse och interaktion i grupp har påvisats stimulera väldigt stora delar av vår hjärna på grund av vår flockmentalitet. Fysisk aktivitet frisätter också våra ”må bra-hormon” serotonin, dopamin, noradrenalin och endorfin.

  • Meditation påverkar hjärnans plasticitet. Det vi gör mycket eller tänker mycket på blir vi bra på. Genom att vara med våra känslor, sensationer och eventuella motstånd kan vi lära oss att bemöta livets alla aspekter med mer jämnmod. På yogamattan, men också i vardagen.

  • I en värld där allt går snabbt och mycket baseras på våra prestationer är det lätt att tappa bort kontakten med sig själv. Yogan har en spirituell aspekt, men det behöver inte vara kopplat till någon Gud eller religion. Att vara i sin kropp och andning och skapa närvaro till nuet är en form av andlighet som sträcker sig bortom religion och regelverk. Flera studier visar att även de som börjar yoga för ”kroppens skull” efter ett tag upplever att de får en djupare närvaro och kontakt med sig själva.

Kom och prova! 🙂

Namaste.